www.heratonline.com


نمایش فیلم افغانی 'هیس' در کابل و هرات
نقیب آروین - بي بي سي

ضیاگل سلطانی در فیلمبرداری صحنه ای از فیلم هیس
فیلم 'هیس' به عنوان نخستین تجربه بلند سینمایی سید فهیم هاشمی، فیلمساز جوان افغان، روز چهارشنبه (5 ثور / اردیبهشت) در کابل و پیش از آن در هرات به نمایش درآمد. این کارگردان، ساخت چند فیلم کوتاه و مستند را در کارنامه خود دارد. نگارش فیلمنامه هیس را سید معیدالحق موحدی بر عهده داشته است.

با وجود تعدد نهادهای جوان سینمایی در هرات ، امکان اکران عمومی آثار سینمایی در این شهر وجود ندارد؛ تنها سالن سینمای این شهر، در زمان طالبان نابود شد و به جای آن ساختمان اداره ترانسپورت ( حمل و نقل) و یک مسجد قد برافراشت.

با این وجود، سینماگران نوکار سعی می کنند آثار خود را در نمایشهای خصوصی به مخاطبانی محدود و به ویژه فرهنگیان عرضه کنند.

'تغییر رویکرد'
در دو سه سال اخیر فیلم های زیادی در هرات تولید شده، اما هیس حکایت از تغییر رویکرد تازه کاران سینمای نوپا دارد. رویکردی که می خواهد کم کم نگاه ویژه تری به خود و پیرامون داشته باشد و از پیروی خط و مشی شبه بالیوودی احتراز کند.

قصه، کارگردانی و بازیگری در هیس در ساختاری مستحکم ، رویکردی تازه ، ژرف ، و صادق به حاشیه های زندگی افغانی دارد. حاشیه هایی که کمتر در زاویه دوربین سینمای شبه بالیوودی قرار میگیرد.

پیام 'روان'
حیات با چند دانشجوی دیگر پزشکی برای دستیابی به جسدی به منظور استفاده در آزمایشهای علمی، شبانه به گورستانی برای نبش گور و گور کاوی می روند.

حیات که همزمان درگیر حالات روحی نامساعدی است، کابوس دیوانه خانه ای او را عذاب میدهد، دیوانه خانه ای که بعدا به اثر جنون به آنجا منتقل می شود... .

هیس پیام روان عمومی جامعه ای پیوسته رویاروی جنگ و فقر را در خود دارد. جامعه ای که رویاروی مرگ و همزمان محتاج زندگی است.

در هیس خبری از جنگ نیست، کارگردان و فیلمنامه نویس در این فیلم توانسته اند بدون اعلام حضور جنگ، حقیقت زندگی اجتماعی افغانی را در جزییات آن جستجو کنند.

'هماهنگ' در دو سوی دوربین
دو سوی دوربین در هیس در رابطه ای هماهنگ توانسته اثری "خلاف عادت" بیافریند. در یکی از صحنه ها ، "حیات" پس از ابتلا به جنون، به دیوانه خانه ای که کابوسش را دیده بود، منتقل می شود. هنگام ورود او، یکی از دیوانگان با استفاده از کفش خود به جای میکروفون خطاب به دیگران و از جمله "حیات" تازه وارد، در مورد کار و اینکه "پاسپورت نمیدهند..." سخنرانی می کند که با طنزی تلخ به سیاستمدارها، بیکاری ، فقر کشنده و مهاجرت جوانان افغان برای کار به ایران اشاره دارد. نگاه ها، نشانه ها، و بازی قابل قبول نا بازیگرانی که در نقش دیوانه، با دیوانه تازه وارد پیشامد می کنند، صحنه دیدنی آفریده است.

توهم
مثلث عشقی در این فیلم به صورت واضحی در حاشیه حرکت اصلی فیلم قرار گرفته و نویسنده و کارگردان سعی کرده اند از روابط عاشقانه به عنوان چاشنی استفاده کنند و البته استفاده از چهره فتو ژنیک "ضیا گل سلطانی" به این قسمت کمک کرده است.

در سراسر فیلم، نوعی رویارویی توهم و واقعیت و مواجهه مرگ و زندگی به وسیله نمادهای مختلف مخاطب افغانی را به همذات پنداری با روان آشفته وا می دارد در کنار روابط حاشیه ای عاشقانه، موضوعاتی چون تحصیل، بی سوادی، فقر، نشاط ، عشق، زندگی، مرگ ... که کارگاه اضداد ذهن و زندگی انسان افغانی و به ویژه جوانان است از گره هایی است که در مسیر حرکت اصلی قصه و در جای جای نمود پیدا می کنند.

Copyright © Mohammad Youssof Qawwam, All rights reserved to Heratonline.com
کليه امتيازات و حقوق اين سايت محفوظ ميباشد
Phentermine - Please promote this Phentermine Resource Online site by keeping this counter as it is.

There are currently : visitors online.
Powered by:
Online Count.